8. 3. 2014
Zpráva v tisku, že v pondělí 24. 2. proběhlo jednání zástupců Přelouče, Pardubic a Krajského úřadu na Ředitelství vodních cest lze považovat za otevření nového kola splavnění Labe. Již roky patříme k odpůrcům splavnění a stále považujeme za svoji povinnost informovat širokou veřejnost o našich argumentech. Proč považujeme miliardové investice do řeky Labe jen za utopení finančních prostředků bez návratnosti. To že odpůrci vyhráli řadu soudních sporů během uplynulých osmi let svědčí o mnohém. Říční plavba mezi Pardubicemi a Hamburkem tvoří jediný celek. Úsek ve kterém nelze dodržet požadovaný plavební profil a průjezdné výšky 7m dle evropské normy. Úsek, kde německá strana neuvažuje o investicích z Magdeburgu k Děčínu. Na řece, kde jsou plánovány desítky investic za desítky miliard. Nepoučí nás snad ani ta miliardová investice, kterou Evropská unie odmítla proplatit jako předraženou a neúčelnou. Hydraulicky zvedaný železniční most v Kolíně. Úmyslně vynechávám škody způsobené investicemi a povodněmi na životním prostředí a privátním majetku.
Vraťme se však do Pardubic. Krajské město se ve svém strategickém plánu považuje za dopravní uzel – spojení železniční, silniční a říční dopravy. V žádné studii však nenajdete železniční napojení k plánovanému přístavu. Silnice vede 1 km od přístavu a její zkapacitnění je jen v mysli politiků. Zde je na místě zopakovat slova pani primátorky Fraňkové, slova jež i nás trápí. … aby přístav nebyl absurdní, nevyužitelnou stavbou a nevratnou investicí.
Mirek Hovorka