8. 2. 2019
Jakub Kutílek
Ve dnech 7. a 8. února jsem absolvoval první dva prezenční semináře kurzu, který pro zastupitele pořádá Institut pro veřejnou správu Praha, příspěvková organizace Ministerstva vnitra.
Kurz má e-learningovou a prezenční část. Před samotným výjezdem do Prahy jsem tak ještě musel podstoupit samostudium a test na webových stránkách. Kurz je rozdělen do čtyř tématických modulů:
- Postavení zastupitelů ve veřejné správě
- Rozpočtové hospodaření a majetek obce
- Veřejné zakázky
- Dotační a investiční management
První modul (Postavení zastupitelů ve veřejné správě) byl pro mě převážně opakováním notoricky známých věcí jako, že jednání zastupitelstva je veřejné a zastupitel má hájit zájmy obce a jejích občanů, nikoli zájmy tajemníka a jeho rodiny.
Užitečná je však metodická pomoc Odboru veřejné správy, dozoru a kontroly (ODK) Ministerstva vnitra. Metodické materiály a stanoviska jsou průběžně aktualizovány (na základě změn legislativy, judikatury a problémů z praxe). Ministerstvo vykonává dozor a kontrolu nad výkonem samostatné působnosti obcí (a krajů).
Veřejná správa zahrnuje samosprávy (územní, profesní, zájmové) a státní správa, kterou vykonávají ministerstva a centrální úřady – a v přenesené působnosti také obecní úřady (tzv. smíšený model).
Zákon o obcích vyhrazuje některé pravomoci výslovně zastupitelstvu, jiné radě obce. O ostatních záležitostech rozhoduje rada obce v rámci tzv. „zbytkové kompetence“, pokud si danou pravomoc neosvojí zastupitelstvo samo.
Usnesení zastupitelstva zpravidla zůstávají v platnosti průběžně (bez ohledu na změnu složení po volbách). Některá rozhodnutí musí ze zákona činit každé zastupitelstvo po volbách (resp. před volbami) znovu – například schvalování výše odměn neuvolněných zastupitelů pro své volební období nebo schvalování počtu zastupitelů pro období následující.
Nařízení obce schvaluje rada v přenesené působnosti.
Druhý modul (Rozpočtové hospodaření a majetek obce) byl pro mě již o poznání náročnější. Do zastupitelstva jsem kandidoval zejména proto, že se chci věcně věnovat tématům, která mě zajímají a kterým rozumím (územní rozvoj, doprava, ochrana životního prostředí). Jak se ale říká, peníze až na prvním místě…
Zákony a vyhlášky:
- zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení)
- zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů – tzv. „malá rozpočtová pravidla“
- zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech – tzv. „velká rozpočtová pravidla“
- zákon č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti
- zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí
- zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole)
- zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní)
- zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek
- vyhláška č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě
Pojmy:
- rozpočet – základní nástroj prosazování zájmů obce a jeho obyvatel
- rozpočtové opatření – nástroj změny rozpočtu
- pravidla rozpočtového provizória
- střednědobý výhled
- závěrečný účet + přezkum
Obec je povinná mít svůj vnitřní řídicí a kontrolní systém dle zákona o finanční kontrole, který tvoří zejména:
- příkazce operace (neslučitelné s následujícím)
- správce rozpočtu
- hlavní účetní
Další metodickou pomoc poskytuje Ministerstvo financí. To mj. vydalo příručku „Řízení rizik spojených s hospodařením obce“ a další metody a stanoviska.
Další materiály na webu kurzu www.zastupitelvkurzu.cz.
Kurz bude pokračovat v dubnu až červnu zbývajícími dvěma moduly: Veřejné zakázky a Dotační a investiční management.