22. 3. 2024
Zastupitelstvo města Pardubic na svém březnovém zasedání rozhoduje mimo jiné o zahájení projekčních prací na úpravě křižovatky nad Anenským podjezdem. Vedení města doporučuje nákladné vybudování odbočovacího pruhu, přestože má v ruce dopravně-urbanistickou studii, která odborně argumentuje pro jiné řešení: doplnění preferenčních opatření pro MHD na ulici S. K. Neumanna.
„Doporučení studie je stavebně nezvyšovat kapacitu světelně řízené křižovatky nad Anenským podjezdem, ale namísto toho lépe regulovat příjezd vozidel do Anenského podjezdu z ulice S. K. Neumanna s preferencí vozidel MHD tak, aby spoje páteřní autobusové linky číslo 6 nestály v koloně spolu s auty,“ vysvětluje Jakub Kutílek (Zelení), zastupitel městského obvodu Pardubice V. A dodává: „Vedením města prosazovaná varianta je v přímém rozporu s výstupy dopravních odborníků, kteří doporučují využít efektivněji stávající dopravní infrastrukturu.“
Studie, navazující na ostatní strategické dokumenty, vznikla jako reakce na tehdejší plány na rozšíření vozovky v Anenském podjezdu na úkor stezky pro chodce a cyklisty. Doporučení studie jednoznačně navazuje na ParduPlán, tedy plán udržitelné mobility, jehož cílem je efektivně uspokojovat potřebu pohybu lidí po městě tak, aby se lidem pro co nejvíce cest vyplatilo vybrat si některý z prostorově a energeticky efektivnějších způsobů dopravy, v tomto případě jde o preferenci MHD.
„Několik generací politiků se tu lidem snaží léta namluvit, že bude doprava fungovat o to lépe a plynuleji, čím více postavíme silničních pruhů. Na základě této premisy máme v Pardubicích místo náměstí magistrály a auta přesto nadále stojí v kolonách – kvůli dopravní indukci*. Pokud chceme dopravě skutečně ulevit, potřebujeme dostat více lidí do MHD a to se nestane, pokud nebude dostatečně rychlá a spolehlivá,“ vysvětluje podstatu udržitelné dopravní politiky zastupitel města Robert Hrdina (Zelení).
Kontakty:
Robert Hrdina, 777 209 154, robert.hrdina@zeleni.cz
Jakub Kutílek, 776 253591, jakub.kutilek@zeleni.cz
* Dopravní indukce je jev v dopravě, kdy nabídka nové kapacity spojení (například zprovoznění nové dálnice, sítě cyklostezek, pěší zóny, autobusové nebo železniční linky, mostu atd.) vyvolá nárůst poptávky po ní. Provoz, který se na nové komunikaci či lince objeví, je nejen doprava přesměrovaná, která na tuto novou trasu přechází z jiné trasy, jiného druhu dopravy nebo jiné denní doby, ale také doprava indukovaná (vyvolaná).
Indukovaná doprava se dříve neuskutečňovala vůbec (například pro příliš dlouhou cestovní dobu) a byla vyvolána vylepšenými podmínkami pro tento druh dopravy. Opakem je dopravní redukce, při které se snižují kapacity pro daný druh dopravy.