8. 10. 2012
Ve dnech 3. a 4.10 2012 (podle umístění měřáků snad od 8 hodin 3.10.2012 do cca 15 hodin 4.10.2012) proběhlo dlouho avizované měření hluku pardubického letiště. Podle svého slibu měření dala udělat Armáda ČR. Domluvený termín pak změnila a začala měřit dříve. Armáda uspořádala na 24/9 pro zvané seznámení s měřící firmou a se způsoby, jak bude měření probíhat. Z obvodů měli představitelé možnost se k místům měření vyjádřit a změnit umístění měřících stanic.
Pokud by snad Armáda ČR, jako zadavatel, chtěla nechat změřit skutečnou hlukovou zátěž, kterou musejí nést obyvatelé okolí letiště, jistě by si vybrala jiný termín. Tady to vypadá, že bylo třeba změřit, jakému hluku by byli občané vystaveni, pokud by se létalo tak, jak se v Pardubicích létat má.
Na vlastní smysly se můžete přesvědčit, že velitel vojenského letiště Pardubice major Janatka v reportáži České televize, odvysílané ve Zprávách z regionů (http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10118379000-udalosti-v-regionech-praha/212411000141003-udalosti-v-regionech/obsah/222048-odbornici-meri-na-pardubickem-letisti-hluk/) dne 3.10.2012, řekl: “Po dobu měření budou provozovány všechny typy, které na tomto letišti standardně přistávají a vzlétají …“
A co na to obyvatelé z blízkosti letiště? Shrnu do jednoho sdělení jejich jednotlivé poznatky: „Ve dnech měření hluku jsme se zdaleka nedočkali všech typů letadel, která tu běžně létají. V podstatě neprobíhaly ty nejotravnější malé kroužky nízko nad budovami, neobjevil se ten nejhlučnější, monitorovací letoun AWACS, neprobíhaly výcvikové lety dopravních letadel, nelétaly tu Albatrosy, Cassy, nepřistály a nestartovaly Gripeny – pouze prolétly… Provoz tedy tvořily sportovní letadla, která tu létají jinak zřídka, záchvěv charterových letů, pár přeletů výcvikových vrtulníků v ukázkové výšce a snad pár dalších letadel. Kdyby takto vypadal provoz, nikdo by neměl potřebu si stěžovat.“
Společně dodávají: „Jak jsme předpokládali, skutečný provoz začal až po skončení měření. Od pátku je na letišti frmol. Výcvikové vrtulníky, výcvik dopravních letadel, Gripeny…. Všechno to, co dělá největší kravál, nelétalo během měření, ale se objevilo až od pátku.“
O čem to svědčí? Výše popsané počínání nese rysy zmanipulovaného měření. V ČR při měření nejen hluku platí, že ten co měření zaplatí, určuje podmínky. Je logické, že si Armáda objednala měření na dobu, kdy se zařídilo, aby se téměř nelétalo. Nemáte pocit, že se peníze daňového poplatníka využily poněkud neefektivně?