27. 2. 2020

Ve čtvrtek 27. února 2020 proběhlo 14. zasedání Zastupitelstva města Pardubic. Na programu mělo mj. Terminál Univerzita a novelu jednacího řádu. Přinášíme poznámky Jakuba Kutílka, zeleného zastupitele, zvoleného za Piráty.

V tradiční úvodní zprávě o činnosti rady a magistrátu nedošlo na žádné třaskavé téma. Nebyl jsem jediný, kdo se ptal na přípravu rekonstrukce nadjezdu u nemocnice a navazujících napojení, a tak jsem požádal náměstka Petra Kvaše (ODS) do příště o ucelenou aktuální informaci o přípravě rekonstrukce nadjezdu a výstavby nových napojení nemocnice, Tesly a rychlodráhy na něj.

V bodě Převody a prodeje nemovitostí prošel i bez mého hlasu prodej části veřejného prostranství na Teplého ulici před vozovnou dopravnímu podniku na rozšíření parkoviště. Pro mě (i jako bývalého pracovníka odboru hlavního architekta) je zásada „neprodávat veřejná prostranství“ nepřekročitelná. Většinu jsem na svou stranu nezískal ani ve dvou případech pozemků kolem plánovaného severovýchodního obchvatu na Fáblovce, resp. v Ohrazenicích: v jednom případě jsme se pozemku vzdali v rámci směny za jiné pozemky, v druhém jsme se vzdali předkupního práva na pozemek. Přes oba pozemky přitom mají podle územního plánu (toho platného i v návrhu nového) vést komunikace – v návrhu nového územního plánu jsou dokonce označeny jako veřejně prospěšné stavby s možností pozemky vyvlastnit. Schválili jsme také směnu dalších pozemků potřebných pro stavbu terminálu B, stále je však nemáme všechny.

Hladce jsme vzali na vědomí zprávu, kterou jsem si minule vyžádal a která hodnotí dopad novely zákona o dráhách na veřejnou zeleň v Pardubicích. Dráhami jsou totiž ze zákona i trolejbusové tratě dopravního podniku. Materiál shrnuje výklad Ministerstva životního prostředí, právního oddělení magistrátu i vyjádření dopravního podniku. V žádném případě nehrozí plošné kácení stromořadí podél trolejbusových tratí. Naopak je třeba kácení i tak alespoň 15 dní předem ohlásit orgánu ochrany přírody, kterým je v této věci odbor životního prostředí magistrátu a který může případně kácení zakázat.

V následujícím bodě jsme měli schválit finální podobu návrhu stavby Terminálu Univerzita. Na poslední chvíli jsem v den jednání připravil návrhy na jeho korigování, které současně respektují, že tato stavba má být financována z dotací ITI, a proto je nezbytné spět velmi rychle ke stavebnímu povolení. V první řadě jsem upozornil na fakt, že navržené řešení za přístřeškem zastávky „Polabiny, Hradecká“ ve směru do centra je nerealizovatelné, jelikož návrh absolutně ignoruje skutečný stav terénu a stromů:

Zatímco v reálu hned za stávajícím přístřeškem terén prudce klesá k blízkým stromům,…

… návrh za přístřešek přidává stezku (čímž horní hranu svahu nutně posouvá zhruba o 4 metry) a ještě se tváří, že dál bude terén klesat pozvolně. Ty stromy, které by nebyly přímo zasaženy stezkou, by v žádném případě nepřežily navržené přisypání.

Při té příležitosti jsem si dovolil navrhnout ještě další usnesení, vyžadující prověření dalších pěti připomínek. Krátká polemická diskuze proběhla jen k požadavku na prověření vybudování přechodu pro chodce (na opačném konci zastávek, než je podchod), který by respektoval dnešní přirozené chování zejména cestujících MHD z Cihelny do centra města. Nakonec byly přijaty všechny mé návrhy:

Zastupitelstvo města Pardubic
Ukládá
při přípravě projektové dokumentace projektu „Terminál Univerzita“ prověřit zapracování následujících připomínek:
1. doplnění opatření pro úrovňové přecházení na severním konci zastávek;
Z: M. Čada, vedoucí ORS
T: 31.07.2020

Zastupitelstvo města Pardubic
Ukládá
při přípravě projektové dokumentace projektu „Terminál Univerzita“ prověřit zapracování následujících připomínek:
2. aplikaci extenzivních zelených střech na zastřešeních terminálu;
3. aplikaci dalších opatření pro hospodaření s dešťovou vodou;
4. řešení cyklistických vazeb směrem od jihu a na jih (centrum města);
5. revizi režimu provozu chodců a cyklistů v podchodu.
Z: M. Čada, vedoucí ORS
T: 31.07.2020

Zastupitelstvo města Pardubic
Ukládá
při přípravě projektové dokumentace projektu „Terminál Univerzita“ revidovat návrh obsažený ve studii v oblasti kontaktu terminálu s plochou vzrostlé zeleně v Polabinách.
Z: M. Čada, vedoucí ORS
T: 31.07.2020

Poděkování patří zejména obvodní zastupitelce Kateřině Kosové za podnět a starostovi MO II Radku Hejnému (ANO), který se svou místní znalostí podpořil v rozpravě můj požadavek na nový přechod.

Výsledek hlasování o požadavku na prověření nového přechodu: PRO 22, PROTI 5, ZDRŽELO SE 9

V dalším bodě jsme schválili novelu jednacího řádu zastupitelstva. V rozpravě jsme si však já a Karel Haas (ODS) nemohli odpustit kritické poznámky k procesu jejího vzniku. Z pracovní skupiny zástupců všech zastupitelských klubů a pracovníků magistrátu, ve které jsme byli oba velmi aktivní, vzešel na začátku listopadu 2019 konsensuální návrh. V únoru 2019 (po dvou úpravách od rady) však do zastupitelstva doputoval návrh, který už neobsahoval ani jeden z dvou podnětů našeho pirátského klubu: 1. zveřejňování materiálů před jednání zastupitelstva včetně důvodových zpráv a příloh a 2. zavedení samostatného pravidelného bodu na podněty občanů. Oba návrhy jsou prověřeny praxí v řadě obcí a městských částí všech velikostí. V Pardubicích to ale prostě nejde.

Zdržel jsem hlasování se při pojmenovávání nových ulic ve Svítkově u plochodrážního stadionu. Z městského obvodu nám přišel návrh, aby ulice nesly jména osobností ze světa ploché dráhy. Namítal jsem, že ulice by měly nést jména osobností celospolečenského významu. Navrhovali jsme také, aby napříště návrhy na pojmenování ulic projednával Komitét pro udělování ocenění města. Osobně jsem upozornil na to, že pojmenování ulice má výrazně větší otisk ve veřejném prostoru, než udělení medaile města nebo čestného občanství, která naopak odborný komitét důkladně projednává.

V Diskusi jako první vystoupila za hnutí Extinction Rebellion paní Olga Kudrnová, kterou jsem vzápětí podpořil. Přidal jsem se k jejímu požadavku na razantní kroky samosprávy, které budou konečně adekvátně reagovat na výzvy, které před nás staví zrychlující se klimatická změna. Vyjádřil jsem naději ve spolupráci s novým náměstkem pro životní prostředí, rozvoj a strategii Janem Nadrchalem (ANO), se kterým jsem se poprvé sešel na jednání předchozí pátek. Poděkoval jsem také odboru hlavního architekta za uspořádání semináře k zeleným střechám a upozornil na tomto příkladě na obrovské rezervy, které máme v aplikaci environmentálně odpovědných opatření při plánovaných novostavbách města.

Diskuse se také aktivně účastnili pánové Makrlík a Coufal, kteří dlouhodobě vedou spory zejména s náměstkem (nejen) pro sport Jakubem Rychteckým (ČSSD) o ne/přidělování dotací. Velmi příjemně mě zaskočila moje kolegyně Lenka Španihelová (Piráti), která oběma stranám navrhla řešit vyeskalovaný spor za pomoci mediace. Doufám, že se jí podaří tento návrh dovysvětlit mimo plénum zastupitelstva, kde se oboustranného přijetí zatím nedočkal.

Řeč přišla také na chystané developerské projekty v lihovaru a na S. K. Neumanna. I zde je znovu vidět, že problematika jasných požadavků na stavebníky a jejich vymáhání ze strany města je v Pardubicích velmi zanedbaná. Naštěstí kolem sebe v poslední době vidím dost lidí, kteří se tím chtějí vážně zabývat a tyto procesy v Pardubicích nastavit.

Po Diskusi již jednání probíhalo poměrně svižně. Hladce jsme mj. schválili dotace na azylové domy a na zajištění projektu „Ordinace praktického lékaře pro osoby ohrožené sociálním vyloučením“.

Jednání skončilo nebývale brzy ve 20 hodin.

Oficiální zápis a videozáznam najdete s odstupem času na webu města.
Příští jednání proběhne ve čtvrtek 26. března ve Společenském sálu radnice na Pernštýnském náměstí.
Využijte možnost vystoupit od 18 hodin v Diskusi s jakýmkoli podnětem.
Další jednání zastupitelstva proběhlo díky koronavirové krizi až ve středu 29. dubna v enteria areně.