8. 2. 2019

Jakub Kutílek

Ve dnech 7. a 8. února jsem absolvoval první dva prezenční semináře kurzu, který pro zastupitele pořádá Institut pro veřejnou správu Praha, příspěvková organizace Ministerstva vnitra.

Kurz má e-learningovou a prezenční část. Před samotným výjezdem do Prahy jsem tak ještě musel podstoupit samostudium a test na webových stránkách. Kurz je rozdělen do čtyř tématických modulů:

  • Postavení zastupitelů ve veřejné správě
  • Rozpočtové hospodaření a majetek obce
  • Veřejné zakázky
  • Dotační a investiční management

První modul (Postavení zastupitelů ve veřejné správě) byl pro mě převážně opakováním notoricky známých věcí jako, že jednání zastupitelstva je veřejné a zastupitel má hájit zájmy obce a jejích občanů, nikoli zájmy tajemníka a jeho rodiny.

Užitečná je však metodická pomoc Odboru veřejné správy, dozoru a kontroly (ODK) Ministerstva vnitra. Metodické materiály a stanoviska jsou průběžně aktualizovány (na základě změn legislativy, judikatury a problémů z praxe). Ministerstvo vykonává dozor a kontrolu nad výkonem samostatné působnosti obcí (a krajů).

Veřejná správa zahrnuje samosprávy (územní, profesní, zájmové) a státní správa, kterou vykonávají ministerstva a centrální úřady – a v přenesené působnosti také obecní úřady (tzv. smíšený model).

Zákon o obcích vyhrazuje některé pravomoci výslovně zastupitelstvu, jiné radě obce. O ostatních záležitostech rozhoduje rada obce v rámci tzv. „zbytkové kompetence“, pokud si danou pravomoc neosvojí zastupitelstvo samo.

Usnesení zastupitelstva zpravidla zůstávají v platnosti průběžně (bez ohledu na změnu složení po volbách). Některá rozhodnutí musí ze zákona činit každé zastupitelstvo po volbách (resp. před volbami) znovu – například schvalování výše odměn neuvolněných zastupitelů pro své volební období nebo schvalování počtu zastupitelů pro období následující.

Nařízení obce schvaluje rada v přenesené působnosti.

Druhý modul (Rozpočtové hospodaření a majetek obce) byl pro mě již o poznání náročnější. Do zastupitelstva jsem kandidoval zejména proto, že se chci věcně věnovat tématům, která mě zajímají a kterým rozumím (územní rozvoj, doprava, ochrana životního prostředí). Jak se ale říká, peníze až na prvním místě…

Zákony a vyhlášky:

  • zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení)
  • zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů – tzv. „malá rozpočtová pravidla“
  • zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech – tzv. „velká rozpočtová pravidla“
  • zákon č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti
  • zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí
  • zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole)
  • zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní)
  • zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek
  • vyhláška č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě

Pojmy:

  • rozpočet – základní nástroj prosazování zájmů obce a jeho obyvatel
  • rozpočtové opatření – nástroj změny rozpočtu
  • pravidla rozpočtového provizória
  • střednědobý výhled
  • závěrečný účet + přezkum

Obec je povinná mít svůj vnitřní řídicí a kontrolní systém dle zákona o finanční kontrole, který tvoří zejména:

  • příkazce operace (neslučitelné s následujícím)
  • správce rozpočtu
  • hlavní účetní

Další metodickou pomoc poskytuje Ministerstvo financí. To mj. vydalo příručku „Řízení rizik spojených s hospodařením obce“ a další metody a stanoviska.

Další materiály na webu kurzu www.zastupitelvkurzu.cz.

Kurz bude pokračovat v dubnu až červnu zbývajícími dvěma moduly: Veřejné zakázky a Dotační a investiční management.