31. 1. 2019

Ve čtvrtek 31. ledna jsem se zúčastnil první „pracovní skupiny“ k územnímu plánu.

Náměstek pro územní plánování Petr Kvaš svolal první setkání zastupitelů, kteří se zabývají územním plánováním, jak avizoval již v prosinci. Vedle mě pozvání dostali také zastupitelé-architekti Milan Košař (Pardubáci) a Jaroslav Menšík (ANO).

Zpočátku se zdálo, že celé jednání opanuje téma dopravy. Dotkli jsme se Palackého třídy, obchvatů, propojek, mostů, parkování i rekonstrukce železničního uzlu. Snažil jsem mírnit touhy po zkapacitňování a připomínat přípravu Plánu udržitelné městské mobility, který by nás snad mohl vrátit od řešení „převádění automobilové dopravy“ k uspokojování skutečných potřeb lidí se přemísťovat po městě. Jsem rád, že pan náměstek se mnou sdílí například střízlivý pohled na rozšiřování Anenského podjezdu.

Věnovali jsme se také projektu Letního stadionu a jeho okolí, včetně nábřeží Labe „u Arnošta“. I zde bylo důležitým tématem parkování. Ale také náklady projektu a obecný urbanistický pohled na vhodnost navrženého využití celého území.

Nezapomněli jsme ani na Červeňák. Město by mělo v průběhu roku získat od ministerstva obrany zbytek bývalého vojenského cvičiště. Vypořádat se ale bude muset se závazkem, že vystaví silniční propojku přes most Červeňák. Tomuto záměru snad definitivní ránu zasadily výsledky poslední mostní prohlídky: most je v havarijním stavu a byl pro veřejnost zcela uzavřen. Shodli jsme se, že bude třeba posoudit, jaké náklady by si vyžádalo zprovoznění alespoň jednoho z mostů v tomto území pro chodce a cyklisty.

Konkrétní lokalitou, kterou jsme diskutovali z hlediska územního plánu, je oblast u Bylanky na rozmezí Svítkova a Popkovic. Zatímco loni bylo ještě zásadním tématem dopravní napojení této lokality, letošní rok je ve znamení tlaku na umožnění další zástavby ve zbývající zelené ploše mezi Bylankou a hřištěm.